Het is aan te bevelen om altijd een deel van de inkomsten te sparen en op een spaarrekening te zetten. Hoe klein het bedrag ook is. Het vereist een zekere discipline, maar een financiële buffer is noodzakelijk om je in te dekken in het geval van financiële tegenslagen. Maak daarnaast een budgetplanning. Biedt dit onvoldoende uitkomst, dan is het raadplegen van een budgetcoach wellicht een optie.
Er zijn steeds meer mensen die hun financiële overzicht kwijt raken. Indien het niet lukt om zelf de schulden weg te werken, wacht dan niet te lang met het inschakelen van hulp. Een budgetcoach kan hulp bieden. De budgetcoach kan tips geven om de financiële administratie weer op orde te krijgen. Zijn de problemen echter dermate groot dat de schulden niet binnen drie jaar zijn af te lossen, dan zal de coach zijn of haar cliënt verwijzen naar schuldhulpverlening.
Naast het opzetten van de administratie zal de coach met de cliënt een maandoverzicht maken, met daarin alle inkomsten en uitgaven. Op die wijze is het inzichtelijk waar maandelijks (te) veel aan wordt uitgegeven en waar wellicht nog op kan worden bespaard. Sommige besparingen zijn gemakkelijk te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan het afzeggen van abonnementen. Of bekijk of overstappen naar een andere energieleverancier een verlaging oplevert in je energielasten.
Tot slot nog enkele tips voor wie zijn eigen administratie nu eens echt goed op orde wil hebben. Stop met het niet openen of zelfs weggooien van post. Het probleem wordt alleen maar groter. Het is voor iedereen belangrijk om op de hoogte te blijven van zijn financiële situatie. Als er iets niet in orde is, kan er meteen actie worden ondernomen.
Sorteer de post in financiële (facturen, rekeningen, aanmaningen) en niet financiële post. Laat dit niet liggen voor een later tijdstip, maar maak meteen de selectie. Het uitvoeren van de betalingen kan dan wel op een later tijdstip gebeuren. Plan hiervoor een vast tijd in, wanneer je niet teveel door je omgeving wordt gestoord. Sorteer de facturen in 2 stapels: de reeds betaalde facturen en de nog te betalen facturen.
Veel facturen en andere financiële post wordt tegenwoordig per mail verzonden. Dit houdt in dat een mailbox kan overlopen met allerlei verschillende rekeningen, polissen, afschriften, enzovoort. Maak mappen aan voor een overzichtelijke administratie. Indien er toch nog veel papieren post wordt ontvangen, geldt hiervoor hetzelfde principe: orden de post in ordners. Op die manier blijft de administratie overzichtelijk en is alles eenvoudig terug te vinden.
Op de hoogte blijven van de laatste bespaartips en de nieuwste ontwikkelingen in de markt? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.